فلسفه ولادت على (ع) در كعبه
این روزها، روزهای بزرگی است، چون روزهای ماه خداست. ولی امروز از دو جهت درای بزرگی و عظمت است: اولًا یکی از روزهای ماه مبارک رجب است؛ ثانیاً روز ولادت مولود کعبه است که یک ضربت دشمن شکن او در روز جنگ خندق آمده است که ضَربتُ عَلِی یَومَ الخَندَق أفضَل مِن عِبادَةِ الثَقَلَین».
آری! داستان ولادت امرالمؤمنین علی(علیه السلام) در کعبه، یکی از گزینه های مهم متواتر و موثق تاریخ اسلام می باشد که از جمله فضائل معجزه آسایی آن حضرت محسوب شده است. امروز به این صورت در کعبه خانه خدا به دنیا آمد.
علامه امینى(ره)، تواتر این فضلت عظمی را به این صورت به اثبات می رساند : پنجاه نفر از بزرگان شیعه از قبیل طوسى، حلى، شیخ مفید، طبرسى و. را در جلد ششم الغدیر نام مىبرد، كه همه نوشتهاند على بن ابیطالب در كعبه متولد شد. و همچنان نام چندین نفر از علماى بزرگ اهل سنت را هم ذکر مىنماید كه آنها هم گفتهاند على بن ابیطالب در كعبه متولد شد. نکته جالب و قابل توجه این است كه على بن ابیطالب در كعبه متولد شد و خدای کعبه هم به همهى مسلمان دستور فرمود: حاجىها بروید دور كعبه بگردید، یعنى دور محل زادگاه علی(ع) بگردید، تا توجه به این نوزاد هم پیدا كنید، چرخیدن دور كعبه، یعنى چرخیدن دور گهواره حضرت على (ع). به خاطر این كه تا مردم به مولود این گهواره هم توجه نمایند، به همهى ما هم گفت شده است: اى مسلمانها! هر وقت خواستید نماز بخوانید، رو به كعبه نماز بخوانید تا توجه به كعبه، توجه به اهمیت رهبرى مسلمین را هم زنده نگهداشته شود. خدا على را در كعبه متولد كرد و بعد به ما گفتند: رو به كعبه بایستید و نماز بخوانید. آیا این انسان را متوجه به رهبرى على بن ابیطالب نمىكند؟
مادر على (ع) بدون هیچ درد و نشانه ای از زایمان به زیارت مسجد الحرام آمده و مقابل كعبه ایستاده بود، در روز روشن در مرآ و منظر مردم، ناگهانی درد زایمان آن بانوی محترم را فرا می گیرد، همین كه مادر علی(ع) را درد زایمان گرفت مضطرب شد، چه كند؟ دست به دعا برداشت كهاى خدا، تا دست به دعا برداشت، دیوار كعبه شكافت میشود و این زن با جلال- مادر امیرالمؤمنین علی(ع) وارد كعبه میشود و دیوار به هم میآمد. افرادى که آن جا بودن تا این جریان را دیدند، سر و صدا كردند. رفتند همهى شهر را خبردار كردند، كه این زن آمد جلو کعبه دعایى كرد و دیوار كعبه باز شد، و او داخل خانه خدا شد. به این شیوه خدای متعال این معجزه و فضلت علی(ع) نمود تا از همین روز اول پا نهادنش در دنیا او بی شناسند و در سدد انکار خم غدیر» نگردند. برادران رزمندهى در جبهه گفتند: به ما مدتى آب نرسیده بود، چون مستقیم زیر خمپاره بودیم، نتوانیستند به ما آب برسانند از تشنگى داشتیم اذیت مىشدیم، دست به دعا شدیم و گفتیم: اى خدا تشنه هستیم . ، یك خمپاره آمد و به یك قطعه سنگ خورد و منفجر شد. تا منفجر شد، یك چشمه آبى گوارا از زمین جوشید و. قرآن مىگوید: خدا اگر بخواهد از عصاى موسى دو كار مىكند. یك جا خدا مىگوید: موسى عصایت را به زمین بزن، آب بیرون مىآید، یك جا مىگوید: عصا را به آب بزن، خشك مىشود. یعنى اگر خدا بخواهد با عصا هم خشكىهاتر مىشود، و هم ترىها خشك مىشود. یك جا مىگوید: اضْرِبْ بِعَصاكَ الْحَجَرَ فَانْفَجَرَتْ مِنْهُ اثْنَتا عَشْرَهَ عَیْناً» (بقره/ 60) عصا را به سنگ بزن، آب مىجوشد. یك جا مىگوید عصا را به دریا بزن تا دریا خشك بشود و از وسط دریا عبور كنى.
خداوند هم سبب ساز و هم سبب سوز است. سبب ساز است یعنى چیزى كه سبب نیست سبب مىكند. سبب سوز است، یعنى آن كه سبب است، سببیت آن را مىسوزاند. آتش را كه مىسوزاند، خداوند سوزاندن را از آن مىگیرد و. در این شب و روزهای با عظمت دعا نمایید که شر اسلحه های پیشرفته و حامیان کافر و منافقِ طالبان و داعش را به خود شان برگرداند و همانند صدام آنها را نابود کند . . [محسن قرائتی، برنامه درسهایى از قرآن سال 61، امامعلى(ع)انفاق، ص:5]
درباره این سایت